تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/09/09 - 20:24
کد خبر: 377670

در دومین قسمت از سری جدید برنامه جهان‌آرا مطرح شد؛

وحیدی: وقتی دانشمند هسته‌ای ما ترور شود، ماندن در پروتکل الحاقی معنا ندارد/ عباسی: به من گفتند نگو فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بوده!

وحیدی: وقتی دانشمند هسته‌ای ما ترور شود، ماندن در پروتکل الحاقی معنا ندارد/ عباسی: به من گفتند نگو فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بوده!

سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: با پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق به کارهای خودشان ادامه دادند،ایشان در دانشگاه امام حسین و وزرات سپاه آن زمان شروع کردند و دوباره با ادغام دو وزارت خانه در وزارت دفاع مشغول کارهای علمی شان شدند‌.در آن دوران هم کارهای علمی گسترده انجام دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شب گذشته ۸ آذر ماه با حضور سردار احمد وحیدی؛ وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، فریدون عباسی؛ رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی و رییس کمیسیون انرژی مجلس و با حضور تلفنی بهجت قاسمی؛ همسر شهید دانشمند هسته‌ای مجید شهریاری برگزار شد که با موضوع بررسی ابعاد ترور شهید محسن فخری زاده روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

ترور و به شهادت رساندن دانشمند برجسته ایرانی محسن فخری‌زاده از سوی عوامل بیگانه بار دیگر بر دشمنی گسترده و تمامی ناپذیر استکبار جهانی با نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران صحه گذاشت. این عملیات تروریستی که با برنامه‌ریزی بسیار دقیق و گسترده همراه بود نیازمند بررسی های همه جانبه به منظور پیشگیری از تکرار آن است و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان نیز در این زمینه اقدامات زیادی انجام خواهند داد.

در بخش اول این برنامه امین سلیمی؛ مجری برنامه به گفتگو با دکتر بهجت قاسمی؛ جانباز ترور هسته‌ای و همسر شهید هسته‌ای مجید شهریاری در سالگرد این حادثه پرداخت و در بخش دوم امیرحسین ثابتی به گفتگو با سردار دکتر احمد وحیدی از دوستان و همرزمان شهید فخری‌زاده پرداخت.

سردار وحیدی: وقتی دانشمند هسته‌ای ما ترور شود، ماندن در پروتکل الحاقی معنا ندارد/ عباسی: به من گفتند نگو فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بوده!

سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  ضمن تبریک و تسلیت به خاطر شهادت فخری‌زاده گفت: ایشان قبل از انقلاب در سن نوجوانی فعال بودند و بلافاصله بعد از انقلاب حضور مستمری را در همه صحنه ها داشتند.

وی ادامه داد: با شروع  درگیری های کردستان و گروه های تجزیه طلب ایشان به کردستان رفتند، مدت های زیادی آنجا بودند و با شهید بروجردی همراه و همکاری داشتند. بعد از آن هم در دفاع مقدس حاضر شدند.

سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: با پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق به کارهای خودشان ادامه دادند،ایشان در دانشگاه امام حسین و وزرات سپاه آن زمان شروع کردند و دوباره با ادغام دو وزارت خانه در وزارت دفاع مشغول کارهای علمی شان شدند‌.در آن دوران هم کارهای علمی گسترده انجام دادند.

وی افزود: فخری‌زاده به عنوان یک چهره علمی فردی باهوش، توانمندی، فکور،عمیق وبه طور کلی آدم همه جانبه نگری بود به هم دلیل رشته هایی که انتخاب کرد جزو مسائل حایز اهمیت بود. البته او در رشته تخصصی هسته ای فعالیت می کرد و در آن حوزه تحصیل کرده بود و جز برجستگان این حوزه به شمار می آمد.

سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد:کارهای فخری‌زاده فقط در حوزه هسته ای نبود،بلکه این حوزه یک بخش درخشان فعالیت های اوست و او در همه زمینه های علمی حضور فعال داشت و پایه گذار ده ها حوزه علمی بود.

سردار وحیدی درباره آشنایی با شهید فخری زاده عنوان کرد: از مدت ها قبل شهید فخری زاده را می شناختم،اما از سال های ۸۲ به بعد ارتباط با  او بیشتر شد.

وی ادامه داد: ایشان چند نقش ایفا میکردند،محقق‌ برجسته در حوزه های مختلف بودند.دوم اینکه محور محققان هسته ای به شما می آمدند. همه ایشان را به عنوان محور اصلی قبول داشتند. در حوزه های فناوری های نو رشته های مختلف را شروع کردند که هر کدام برای خودش حوزه مهم است.

وی درباره دلیل ترور شهید فخری زاده اظهار کرد: اگر نگاه مختصری به سابقه رژیم صهیونیستی داشته باشیم،اصولا اساس تشکیل این رژیم ترور است.  تاریخ تشکیل آنها را مشاهده کنید فکر می کنند با ترور کار خود را جلو می برند.

سردار وحیدی: وقتی دانشمند هسته‌ای ما ترور شود، ماندن در پروتکل الحاقی معنا ندارد/ عباسی: به من گفتند نگو فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بوده!

وی افزود: یک مرکز امریکایی در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که  موساد ۵۳۰ دانشمند عراقی را ترور کردند. همچنین  یک مرکز کنفرانس مادرید در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد ۷۴ درصد از دانشمندان عراقی توسط موساد ترور شدند. لیست بسیاری در کشور مصر وجود دارد که اسرائیل ترور کردند، همینطور دانشمندانی از کشورهای فلسطین،لبنان،سوریه ترور شدند.ترور های دانشمندان جز دستور کار آنها است.

سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  توضیح داد:در مورد ایران هم اینگونه است،دشمن هسته خود را ایران می دانند. اشتباه هم نمی کنند چراکه ایران تنها کشوری است که در مقابل سلطه جویی این رژیم ایستاده است.ترور دانشمندان ایران در دست داشتند و سال های گذسته هم انجام دادند. شهید فخری زاده یک خار چشمی برای آنها بود. با یک صلابت علمی، قدرت علمی و همینطور قدرت هسته ای که ایشان داشتند.

وی ادامه داد: طبیعی است آنها دنبال این بودند که این اقتدار را بشکنند، البته از قبل هم دنبال ایشان بودند. شهید ما حدود ۲۰ سال علم شهادت را بر دوش حمل می کرد.دفعات مختلفی تلاش کردند ایشان را ترور کنند اما موفق نشده بودند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت:رژیم امریکا تصور می کرد که با شهادت سردار سلیمانی اتفاقی را نمی بیند اما بعد از چند روز سیلی محکمی را خورد. البته هنوز هم اول راه است و انتقام شهید سلیمانی گرفته نشده است‌. آنها تصورشان این است که وقتی شهید بزرگوار ما را به شهادت می رسانند ،جمهوری اسلامی ایران ساکت می نشیند درصورتی که این همان اختلالی است که محاسباتشان وجود دارد.

وی افزود: بعد از شهادت سردار سلیمانی ها امریکایی ها تهدید کردند که ۵۲ نقطه از ایران را می زنیم. اما جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت و ۱۰-۱۵ موشک به حساس ترین نقطه آنها زد و ایران اعلام کرد که این فقط سیلی اول است و این راه ادامه دارد. در اینجا میخواهم بگویم ادامه روند این جنس از تحرکات و ترورها برای آیندگان خطرناک است و هر شخصی میتواند در جهان دانشمندان کشورهای دیگه را ترور کند.

سردار وحیدی: وقتی دانشمند هسته‌ای ما ترور شود، ماندن در پروتکل الحاقی معنا ندارد/ عباسی: به من گفتند نگو فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بوده!

سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد:رژیم صهیونیستی تصور می کند موضع ترور متفاوت است، چراکه ترور را به عهده بگیرد یا نگیرد برای ما فرقی ندارد، برای ما مسلم است رژیم صهیونیستی این کار را انجام داده و حتی برای مراکز هسته ای ما دردسر درست کرده و ما آن را متهم اصلی می دانیم. لذاجمهوری اسلامی تصمیم خواهد گرفت و این محاسبه غلط را در جای درست نشان خواهد داد و در این تردیدی نیست. اما در زمینی که خودمان تعیین می کنیم  و به روشی که خودمان مشخص خواهیم کرد.چراکه رژیم صهیونیستی این روزها مشکلات بسیاری دارد.

وی عنوان کرد: این رژیم به رییس جمهور تروریست امریکا اتکا کرد که حالا دیگر وجود ندارد و می رود. در حالی که او آمده بود که جمهوری اسلامی نباشد حالا جمهوری اسلامی است و او می رود.

سردار وحیدی در پایان اظهار کرد: مسیر جمهوری اسلامی همینطور که رهبر انقلاب فرمودند دو مسئله است یکی مجازات  عاملان و آمران این ترور ،دیگری مسیر نورانی که این عزیزان در حوزه های علمی داشتند باید دنبال شود‌. مفهوم اش این است که سرمایه های علمی ما ثمره درخت تنومند ایران است،شهید فخری زاده یک نفر نبود بلکه ثمره یک ملت است.وقتی شما ثمره یک ملت را قطع می کنید، باید بدانید با خشم یک ملت مواجه هستید. باید بدانید این ملت به این سادگی از این ثمره برومند خود نمی گذرد. رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا وبا کمک مزدوران داخلی این کار را کرد و آنها باید بدانند سه ضلع یک مثلث شوم هستند و بدانند جمهوری اسلامی از آنها نمی گذرد. اگر بنا باشد ما فراتر از پروتکل الحاقی عمل کنیم، معنا ندارد مرکز هسته ای ما و دانشمند هسته ای ما مورد هدف قرار بگیرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، معنا ندارد ما در ان پی تی بمانیم و  بالاترین سطح بازرسی را پذیرفتیم. وقتی مرکز هسته ای ما مورد خرابکاری قرار گیرد و دانشمند هسته ای ما ترور شود، دیگر هیچ معنایی ندارد در پروتکل الحاقی بمانیم. کشورهای منطقه هم بدانند همکاری آنها با رژیم صهیونیستی ممکن است آنها را به قعر آتش ببرد و ممکن در ارزیابی های ما همکار این رژیم قلمداد شوند.

در ادامه برنامه جهان آرا فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس حاضر شد و با صراحت اعلان کرد :به من می گویند نگو فخری زاده دانشمند هسته ای بوده است.خوب چکاره بوده؟  بگویم فوتبالیست بوده؟! خب باید به مردم حقیقت را گفت.

امیرحسین ثابتی؛ مجری در ادامه درباره اقدام متقابلی که در رابطه با این  شرارت صهیونیست ها از طرف مجلس چه خواهد بود سوال کرد و عباسی گفت: فرض کنید اقدامی باشد چه کسی می خواهد اجرا کند.

وی افزود: در مجلس باید اول حساب کنیم که طرف ما در داخل کشور چه کسی است،وقتی ما قانونی را وضع  می کنیم چه کسی اجرا می کند. فرض کنیم در مجلس با هزار فریاد و قانون تصویب شود. آیا این دستگاه اجرایی مرد این است که مصوبه مجلس را اگر سخت گیرانه بود اجرا کند. یا اینکه مثل آن برنامه کاهش تعهداتش است که مثل یک بچه خردسال رفتار کرد.من خودم هم در این مسائل ماندم که آخر مجلس چه کاره است. ما قانون ها را نیاز به بودجه است را در جای دیگر انجام دهیم‌.

عباسی اظهار کرد: به چه دلیل ما پروتکل الحاقی را بیش از حد اجرا می کنیم‌، چرا اینقدر دسترسی به آژانس داده ایم.یعنی ما داده های کشور را به راحتی در اختیار دیگران قرار دهیم و حاصل ما از برجام چیست. آیا دستگاه اجرایی ما از تبلیغ برجام دست برمی دارد، اینگونه نیست.

وی افزود: ما ابتدا باید تکلیفمان را با این دستگاه اجرایی روشن کنیم و این برجام را به این کشور تحمیل کردند تا مسائل حل شود‌، کدام حل شده است.

عباسی گفت: خروج از ان پی تی یعنی شما زیر برجام و پروتکل بزنید.کشور ما دنبال ساخت سلاح نبوده واین پروتکل را پذیرفته است. حالا که مشکل برای ما ایجاد می‌کنند باید در بازه های مرحله ای پروتکل الحاقی را لغوکنیم. بعد جلوی بازرسی بازرسان را بگیریم و بعد از برجام خارج شویم. اگر دست بر نداشتند از ان پی تی خارج شویم. اگر تحریم ها را برداشتند در ان پی تی می مانیم و اگر این کار را نکردند باید از ان پی تی خارج شویم و پای حمله نظامی هم بایستیم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: طرحی در مجلس برای کاهش تعهدات ما مطرح شده بود،اینکه ما به سمتی برویم که تحریم ها برداشته شود و چه اقداماتی انجام دهیم.این طرح مطرح شد و نمایندگان صحبت کردند،قرار شد در کمیسیون امنیت ملی بحث شود  ونظرات تخصصی در این زمینه گرفته شود. حالا این موضوع را می توانیم با بحث تروری که صورت گرفته است و فشاری که روی کشور ما است تلفیق کنیم و ما مطالبی را بخواهیم‌. من امیدوار نیستم که دستگاه اجرایی این موارد را اجرا کند حتی اگر مجلس هم تصویب کند.

عباسی درباره آشنایی با شهید فخری زاده گفت: ما بدون اینکه بدانیم در عملیات رمضان با هم بودیم، اتفاقی در این عملیات با هم در یک جبهه حضور داشتیم. ایشان لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را در زمینه هسته ای گرفت و موثرترین فرد کشور در صنعت هسته ای بودند‌. ایشان متخصصان زیادی  را در دهه ۷۰ دورهم جمع کرد و آنها نقشه راه صنعت راه هسته ای کشور را تهیه کردند. کسانی مثل شهید علیمحمدی و شهریاری در این نقشه راه همراه بودند و کار کردند. این اقدامات سرلوحه راه ما در صنعت هسته ای شد.

سردار وحیدی: وقتی دانشمند هسته‌ای ما ترور شود، ماندن در پروتکل الحاقی معنا ندارد/ عباسی: به من گفتند نگو فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بوده!

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شهید فخری زاده در جلوگیری از ترورهای دانشمندان هسته ای از همه فهیم تر بود و در تأمین امکانات پشتیبانی از دانشمندان هسته‌ای دریغ نمی کرد. ایشان در زمانی که می خواستیم سوخت 20 درصد را تولید کنیم و در ساخت راکتور اراک کاملا با ما هماهنگ بود. در توسعه لیزر در سپاه و وزارت دفاع ایشان بسیار فعال بود. با کمک ایشان توانستیم لیزرهای خاصی را بسازیم و عملیاتی کنیم و پهپادهای مهاجم را هدف قرار دهیم.

وی افزود: شهید فخری زاده خودشان متخصص درجه یک اندازه گیری تابش‌های هسته‌ای و محاسبات هسته‌ای بود‌.اما از قدرت مدیریت بالایی برخوردار بودند که می توانست پروژه تعریف کند،مدیریت پروژه را به عهده بگیرد و کنترل پروژه را انجام دهد‌. همچنین به ابزار مهندسی صنایع هم مجهز شده بود.

عباسی درخصوص  وضعیت امروز صنعت هسته ای  بیان کرد: آیا روندی که ما در حوزه تولید سوخت راکتور تهران داشتیم ادامه یافته و سرریز آن به زندگی مردم رفته است که این شتاب علمی را احساس کنند یا آن را تعطیل کردند،اینها رفتند کتمان حقیقت کردند.این ننگ برای آنها که گفتند راکتور اراک چرنوبیل می شوند مانده است. چون غربی ها خواسته بودند این راکتور تعطیل شود. اگر راکتور اراک کار افتاده بود امروز ما سازنده راکتور قدرت بودیم.

عباسی درباره علاقه شهید فخری زاده به حافظ گفت: ایشان مسلط به حافظ بود و طبع شعر داشت وشعر می گفت نثر خوبی داشتند. حتی شهید علیمحمدی در روز شهادتش از خانه به جلسه فلسفه علمی می رفت که با حضور شهید فخری زاده برگزار می شد شرکت کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top